McBieb DISNEY

Artikels Tekenen

This page contains the following items:


Hoe teken je Donald Duck?

Categorie:
disney
Type:
Tekenen
Auteur:
Boudewijn
Datum:
2004-05-16
URL origineel:
http://informatie.mcduck.nl/Hoe_teken_je_Donald_Duck/?cursus=boudewijnsimons_01 (nieuw venster)
Commentaar McDuck (nieuw venster)
Commentaar McDrake (nieuw venster)
Stap-voor-stap tekening

Hoe teken je Donald Duck?

Stap-voor-stap tekening Boudewijn Simons

Schets eerst het hoofd. Donalds hoofd ziet eruit als een grote cirkel, maar als je er twee hulplijntjes in tekent, krijgt het al wat meer diepte. Die lijntjes zijn erg handig als je zijn ogen gaat tekenen. Vervolgens teken je zijn ruggegraat, de zogenaamde ‘actielijn’. Maak er maar een mooie ronde ‘s’-vorm van, want anders ziet je Donald eruit als een stijve hark! Daarna schets je zijn lichaam, dat de vorm heeft van een peer. Je mag nu ook al aangeven waar zijn armen en benen komen. Let op de verhoudingen!

Als je tevreden bent over Donalds skelet, kun je hem gaan uitwerken. Gebruik zowel voor stap 1 als voor stap 2 een zacht (vul)potlood, zodat je later niet teveel hoeft te gummen. Let op de details: Donald heeft op elke hand slechts drie vingers en een duim. En vergeet de knoopjes op zijn jasje niet!

Door al die hulp- en schetslijntjes kan je Donald er erg rommelig gaan uitzien. In dat geval kun je hem overtrekken met een harder potlood (HB), zodat je straks beter kunt zien welke lijntjes je wilt gaan inkten.

Zo, nu kunnen we gaan inkten. Hiervoor kun je allerlei materialen gebruiken. Zelf gebruik ik het liefst een pen, zoals de Edding 1800 Profipen (0.1, 0.3 en 0.7). Trek nu de potloodlijntjes netjes over met zwarte inkt. Je kunt daarvoor de originele tekening gebruiken en de potloodlijntjes later uitgummen, maar het is mooier als je haar op een schoon nieuw vel overtrekt op een lichtbak. Mocht je foutjes maken, dan kun je nog altijd opnieuw beginnen. Kleine foutjes kun je ook wegwerken met witte verf of correctie vloeistof (bijvoorbeeld Tipp-Ex).

We zijn er nog niet! Donalds lijntjes moeten er levendig uitzien en dat ‘dik-dun’-effect krijg je wellicht het beste met een penseel. Als je daarmee echter niet zo goed overweg kunt (zoals ik), dan mag je de lijntjes ook gewoon ‘kunstmatig’ verdikken met een pen. Een typische lijn begint smal, wordt daarna dikker – meestal in een ‘bocht’ - en loopt vervolgens weer dunner uit. Het tekenen van zo’n dynamische lijn kun je beter vooraf even oefenen.

Als je klaar bent met de lijntjes kun je de zwarte vlakken gaan invullen, bijvoorbeeld met een markeerstift. Voor deze tekening gebruikte ik de Edding 400 en de Edding 3000 Permanent Markers. Zorg wel altijd voor voldoende ventilatie als je zulke stiften gebruikt!

Nu kun je je tekening eindelijk gaan inkleuren. Als je daarvoor de pc gebruikt, kun je het beste eerst de zwarte lijntjes ‘inkleuren’ met zwart zodat je een mooi egale tint hebt. Voeg daarna pas de kleuren toe. Als je geen pc gebruikt, kun je hem beter éérst inkleuren en vervolgens pas gaan inkten. Veel succes!

Auteur: Boudewijn Simons (16 mei 2004, 11:17).

Tekencursus door Henrieke

Categorie:
disney
Type:
Tekenen
Auteur:
Henrieke
Datum:
2006-05-07
URL origineel:
http://bibliotheek.mcduck.nl/tekenen/tekencursus-door-henrieke (nieuw venster)
Commentaar McDuck (nieuw venster)
Geen commentaar McDrake

Tekencursus door Henrieke

Hier leg ik de manier uit waarop ik (meestal) een tekening maak, en hem op de computer inkleur. Het is een methode voor mensen die GEEN profesionals zijn! Het gaat niet echt om het tekenen zelf, meer om de techniek. Dat andere probeer ik later eens uit te leggen, maar dat hangt vooral van veel oefenen af. Wel is het slim om goed naar de bestaande strips te kijken, en om ‘model sheets’ op te zoeken. Maar om nu te beginnen:

Men neme een stapel papier, een potlood, een gum, en een harde ondergrond.

Je moet natuurlijk eerst een leuk idee hebben voor een tekening. Als je net begint kan je het beste eerst oefenen met simpele houdingen, maar als je wat langer bezig bent is het interessant om ook wat ingewikkelder spul te tekenen, tot aan platen met achtergronden of complete strips. In dit geval wordt het een vrij simpele tekening van een rennende Donald. (die de bus gemist heeft o.i.d.) Pak een vel papier en teken ruw wat er in je opkomt. Probeer verschillende houdingen en expressies uit. Moet zijn lijf voor- of achterover gekanteld zijn en hoe moet hij zijn armen houden? Door het ruw te schetsen zie je vanzelf wat er het beste uit ziet.

Als je besloten hebt hoe je tekening gaat worden, kun je aan de slag. Als je gaat schetsen, teken dan vooral niet eerst de details uit, maar maak eerst de ruwe vorm! De kans is groot dat je, zeker als beginner, een aantal keer overnieuw moet beginnen voor je tevreden bent.

Als je de ruwe vorm uittekent moet je goed op verhoudingen letten. Hoe groot Donald’s hoofd is in verhouding met zijn lijf kan je zien door naar bestaande strips te kijken. Teken eerst de vorm van het lijf, dan de armen eraan en dan pas de kleren er omheen. Zo voorkom je dat de tekening er hoekig of kronkelig uit gaat zien. Begin pas aan de details als je helemaal tevreden bent over de basisvorm!

Nu kun je de echte lijnen gaan tekenen. Teken ze eerst lichtjes, en als je er tevreden over bent kan je ze dik overtrekken.

Het helpt vaak om je tekening in spiegelbeeld te bekijken, door hem voor een spiegel te houden of hem gewoon tegen het licht in te bekijken. Zo vallen foutjes je sneller op. (in dit geval is de snavel wat scheef en de vuist klopt niet) Het helpt ook om je tekening op zijn kop te houden (vooral voor compositie), of om hem even een tijdje weg te leggen.

Nu kan je de tekening overtrekken op een nieuw vel papier. Het is niet echt comfortabel, maar een raam werkt (bijna) net zo goed als een lichtbak. Trek de lijnen erg lichtjes over!

Nu heb je een kopie van de tekening, die je kunt gaan inkten. Dit is handig omdat het inkten nog al eens mis gaat, en dan hoef je niet helemaal overnieuw te beginnen. Ook hoef je nu de dikke potloodlijnen niet meer uit te gummen.

Om te inkten kan je gewoon een pen of een dunne stift gebruiken. Het ligt er een beetje aan op welk formaat je werkt. Deze tekening is erg klein dus ik heb een fijnschrijver gebruikt. (Dat hij blauw is maakt niets uit.) Het is belangrijk dat de pen niet vlekt of uitloopt! Probeer hem dus eerst even uit voordat je aan de slag gaat.

Trek nu de lijnen over. Doe het rustig, maar wel zo dat ze een beetje ‘levendig’ blijven, en niet kronkelig worden. Zoals je ziet ben ik hier twee keer uitgeschoten. Dat is niet zo erg, je kan het gemakkelijk wegwerken met tipp-ex of met de computer. Dit kan natuurlijk niet als je de tekening met de hand in wil kleuren!

Vaak is het mooi als je de lijnen nog eens overtrekt en ze wat dikker maakt. Bij sommige stiften of penseeltjes gebeurt dat van nature al. Probeer de lijnen niet overal even dik te maken, maar bij de bochten dik en bij de plaatsen waar de lijn ‘begint’ wat dunner. Hier is het niet heel goed te zien omdat het een kleine tekening is. Let op dat je de lijnen niet te dik maakt!

Scan nu je tekening in. Doe dit in zwart-wit! Hierdoor wordt de tekening mooi en helder. Scan hem op GROOT formaat in!

Doordat de tekening zwart-wit is kan je zonder problemen de tekening inkleuren. Dit kan zelfs met een simpel programma als Paint, dat op iedere Windows-computer staat. Met het ‘potloodje’ kan je kleine foutjes aanpassen. Bij sommige programma’s moet je de tekening eerst weer ‘terugzetten’ naar kleuren. Dit staat meestal onder het menu ‘Colors’ of ‘Kleuren’. Doordat het in zwart-wit is ziet de tekening er korrelig uit, maar als je hem in groot formaat hebt ingescand is dit geen probleem.

Als je de tekening nu verkleint zie je dat hij niet meer korrelig is. Is dit wel zo dan heb je hem te klein ingescand, of de instellingen van het tekenprogramma kloppen niet.
Het plaatje kan je het beste opslaan in png-formaat. Bij jpeg-formaat loop je de kans dat de kleuren lelijk worden.
De tekening is nu klaar! Misschien lukt het niet gelijk, maar veel oefenen werkt het allerbeste. Succes!

Auteur: Henrieke Goorhuis, 5 juli 2006.